زمان مطالعه: 3 دقیقه

در اینقسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با یک مثالی از کنترل فرآیند شیمیایی آشنا خواهید شد که این فرآیند تحت کنترل، سیستمی چهارتانکه با پمپ هایی جهت انتقال مایعات درون آنها می باشد. هر تانک به حسگرها یا سنسورهایی مجهز شده است تا حالت های پر و خالی آنها را نشان دهد. تانک ۲ دارای یک المان گرم کننده متصل به تانک همراه با حسگر مربوطه می‌باشد. تانک ۳ به یک همزن جهت مخلوط کردن مایعات سازنده محصول، مجهز شده است که این مایعات از تانکهای ۱و ۲ پمپاژ می‌شوند. تانک‌های زیرین (۳و۴) ظرفیتی ۲ برابر تانک‌های ۱و ۲ داشته و با محتویات آنها پر می‎شوند (باز (قلیا) به علاوه پلیمر)
نحوه عمل
تانک‎های ۱ و ۲ به ترتیب توسط پمپ‎های ۱ و ۲ با باز و پلیمر پر می‎شوند. هنگامی که سنسورهای نشان دهنده حالت پر تانک‌ها تحریک گردیدند، (تانک‎ها پر شدند) پمپ‌های ۱ و ۲ خاموش خواهند شد. سپس گرم کننده تانک ۲ فعال گردیده و دمای پلیمر را تا c°۶۰ بالا می‌آورد. در این هنگام سنسور دما تحریک شده و سبب می‎شود که گرم کننده خاموش گشته و پمپ‌های ۳ و ۴ جهت انتقال مایعات به ظرف ترکیب (یا تانک شماره ۳)، روشن شوند. مادامی که از این تانک استفاده می‌شود، همزن می‎بایستی کار کند و حداقل این مدت هم ۶۰ ثانیه می‎باشد. هنگامی که تانک ۳ پر شد، پمپ‌های ۳ و ۴ متوقف می‎شوند. اگر زمان بهم‎زدن از ۶۰ ثانیه بگذرد، پمپ ۵ مخلوط را از راه یک فیلتر به تانک ۴ (انبار محصول) منتقل می‎کند. پمپ ۵ هنگامی خاموش می‌شود که تانک ۴ پر یا تانک ۳ خالی شده باشد.

 

 

 

سرانجام با استفاده از پمپ ۶، محصول به دست آمده برای ذخیره و انبارسازی خارج می‌شود. این عمل، اختتام یک دور از کار را نشان می‎دهد و فرآیند، میتواند مجددا شروع شود.
این ترتیب و توالی را می‎توان توسط یک فلوچارت یا نمودار وظایف نشان داد. ما در این جا یک نمودار وظایف تهیه و در شکل ۴-۲۳ ارائه داده‎ایم.

این نمودار که از قراردادهای نمادینی (که شرح آنها قبلا رفت) نتیجه شده است، استفاده از خطوط متصل کننده AND را جهت پیوند گام‎های ۴ و ۶ نشان می‎دهد. این گام ها بایستی همگی قبل از این که گام ۷ (به کار افتادن پمپ ۵) آماده کار گردد، کامل شده باشند. به دو عملی که ناشی از گام ۶ می‎باشند، دقت کنید: ۱، همزن فعال می‎شود و ۲، تایمر T شروع به کار می‎کند. این گام (۶) پس از بسر آمدن زمان تایمر، ریست خواهد شد. یک گام اضافی با شماره ۹ در پایین نمودار قرار داده شده است.

این گام موقعیت اصلی یا موقعیت خانه، اغلب به منظور بازبینی و بازرسی کل سیستم (با تست کردن چند شرط قبل از ورود مجدد به یک سیکل کاری دیگر از فرآیند) استفاده می‎شود. برای مثال قبل از شروع مجدد می‎بایست همه تانک‌ها خالی باشند و به مقدار کافی مواد خام اولیه (باز و پلیمر) موجود باشد. در طراحی زیر از این گام استفاده‌ای نگردیده و صرفاً برای اطلاع خواننده افزوده شده است.