زمان مطالعه: 2 دقیقه

PLC های زیمنس جهت عملکرد مطمئن برای مدت های طولانی در محیط های نامساعد صنعتی طراحی می شوند و این یکی از مزایای عمده آن ها بر کنترل کننده های الکترومکانیکی سنتی و کنترل کننده های بر مبنای میکروکامپیوتر می باشد. بواسطه ساختمان الکترونیکی قدرتمند و خشن و حفاظت موثر الکترو استاتیکی، سخت افزار درونی می تواند با اطمینان در محل های نامساعد – هم از نظر فیزیکی و هم الکتریکی – استفاده شود. PLC توسط مدارات جداکننده نوری در برابر صدمات ناشی از نوسانات شدید (Surges) در تمام خطوط ورودی/خروجی محافظت شده است. استفاده از RAM با باتری پشتیبان یا EPROM برای حفظ نرم افزار کاربردی این اطمینان خاطر را به وجود می آورد که زمان گرانبهای تولید به واسطه مفقود شدن برنامه یا خرابی آن پس از قطع برق یا حوادث مشابه به هدر نمی رود. به طور خلاصه تمام اقدامات ممکن در امر طراحی و ساخت بیشتر PLC ها برای محصول به حداکثر قابلیت ممکنه – و البته با قیمت قابل قبول – انجام گرفته است.

اما قابلیت اطمینان بالای PLC به مفهوم این نیست که هیچگاه خراب نمی شود. اگرچه در ساخت جمیع قسمت های هر PLC، از قطعات میکروالکترونیک با کیفیت بسیار بالا استفاده می شود و با استاندارد بسیار بالایی نیز مونتاژ می شوند، لیکن هنوز می تواند نقایصی در اجزا و یا اتصالات وجود داشته باشد. معمولاً سازندگان قبل از عرضه  PLC به بازار آن را تست کرده و برای مدت طولانی با برنامه های آزمایشی آن ها را به طور مداوم به کار مشغول می دارند. این نوع تست کردن سبب می‌شود، “مرگ و میر طفولیت” (infant mortalities) به جای اینکه پس از نصب در یک سیستم کنترل رخ دهد، درون کارخانه تولیدکننده PLC اتفاق افتد. مرگ و میر طفولیت عبارتی است که برای توصیف خرابی قطعه یا سیستم در چند ساعت اول به کار می رود. (خصوصیتی که در بیشتر دستگاه های الکترونیکی به صورت درصد کمی از کل دستگاه ها نمود می یابد) این اثر در دیاگرام وان مانند شکل ۹-۱۳ ترسیم شده است.

این نمودار نرخ خرابی نسبتاً زیادی که در چند ساعت اول استفاده رخ می دهد را نشان می دهد. به دنبال آن برای مدت قابل ملاحظه ای – چنانچه دستگاه ها در مرحله اولیه (یا طفولیت) ناکام نشوند- یک نرخ خرابی بسیار کم بر کارکرد PLC حاکم است. مجدداً هنگامی که منحنی به انتهای طول عمر معمول دستگاه می رسد، شامل افزایش مجدد خرابی ها خواهیم بود. به این ترتیب، PLC ها ابتدا با موفقیت برای چندین ساعت آزمایش شده سپس وارد ناحیه کارکرد با درجه اطمینان بالا شده که در این ناحیه، دیگر احتمال بروز نقص در آن ها کاهش یافته است.

 

آموزش های تخصصی اتوماسیون صنعتی

واردات و توزیع قطعات اصلی شرکت زیمنس آلمان در ایران توسط نماینده زیمنس

تلفن مشاوره: ۰۲۱۳۳۹۵۰۳۹۳