زمان مطالعه: 2 دقیقه

PLC ها چندین ویژگی تعبیه شده درونی برای یافتن خطاها فراهم می بینند که با حدث برخی شرایط درونی فعال می شوند. این تسهیلات بین PLC های متفاوت، فرق می کند اما به طور نمونه شامل بعضی یا همه موارد لیست شده در جدول ۹-۲ می‌باشد.

جدول ۹-۲

 

نمایندگی زیمنس ایران، عرضه کننده جدیدترین محصولات اتوماسیون صنعتی شرکت زیمنس آلمان

 

نقایص بحرانی سبب توقف CPU می شود، حال آنکه در مورد سایر نقایص ممکن است کنترل کننده اجازه ادامه کار را داشته باشد و فقط یک کد خطا بر روی یک صفحه نمایش یا نمایشگر هفت قسمتی موجود بر روی محفظه PLC، ظاهر شود.

زمانی که خودآزمایی PLC، نقصی را نشان می دهد، کنترل کننده متوقف شده و تا رفع نقص و راه اندازی مجدد، کار نخواهد کرد. خطاها به صورت یک کد عددی همراه با (احتمالاً) یک پیام متنی گزارش می شوند.

# ۷۰۲ object RAM CRC test failure on RAM NO2

این پیام به این معناست که آزمایشی در مورد RAM با شکست مواجه شده و احتمالاً سلول های حافظه در بورد RAM دچار نقص شده اند. علاج توصیه شده این است که سعی شود دوباره PLC راه اندازی شده تا RAM از نو ساماندهی و آغاز به کار کند و یا چنانچه این کار موثر واقع نشد، ماژول تعویض شود. معمولا آزمایش های با چنین ماهیتی برای تمام ماژول های مقیم تدارک دیده شده اند.

پرسنلی نگهدارنده می توانند از پیام های خطا برای کمک به تعیین محل خطا استفاده کنند. رویه یافتن خطا متکی بر جایگزینی کارت هایی که سالم بودن آنها به اثبات رسیده است به جای قطعات مشکوک به نقص در نصبگاه  PLC می باشد به این دلیل توصیه می شود که ماژول های یدکی ای در کارخانه نگهداری شود که هر چند ماه یکبار بر روی آنها آزمایش عملی صورت گرفته است.