زمان مطالعه: 2 دقیقه

کلید اتوماتیک و هوایی در چه مواردی تفاوت دارند؟

در دسته بندی های بریکر مدار دو کلید اتوماتیک و هوایی وجود دارد که در این مقاله بررسی خواهد شد. کلید اتوماتیک و هوایی در ۶ مورد بررسی خواهند شد.

  1. جریان نامی
  2. ظرفیت قطع
  3. تریپ یونیت
  4. محل نصب
  5. سایز و ابعاد
  6. باسبار

سایز و ابعاد کلید هوایی بزرگتر است یا اتوماتیک؟

نوع استفاده کلیدها را برای انتخاب حتما در نظر داشته باشید، زیرا کلیدهای هوایی به مراتب بزرگتر از کلید اتوماتیک هستند. علاوه بر این فضایی که دارید را قبلا از خرید کلید ها اندازه بگیرید.

برای آمپرهای پایین کلید هوایی انتخاب مناسبی هستند؟

کلید های هوایی از ۴۰۰ تا ۶۳۰۰ آمپر مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که کلیدهای اتوماتیک جریان نامی از ۲ تا ۳۲۰۰۰ آمپر را پشتیبانی می کند.

رنج ظرفیت قدرت قطع در کلید هوایی و اتوماتیک به چه صورت می باشد؟

Breaking Capacity یا ظرفیت قدرت قطع در انواع کلیدها متفاوت است. ظرفیت قطع در کلید های اتوماتیک از ۱۶ کیلو آمپر تا ۱۲۰ کیلو آمپر می باشد. در حالی که این ظرفیت در کلید های هوایی در رنج ۴۲ کیلو آمپر تا ۱۲۰ کیلو آمپر می باشد. این نکته را به یاد داشته باشید که عموما از ظرفیت های ۵۵ تا ۷۰ کیلو آمپر در کلید اتوماتیک استفاده می شود.

کاربرد باسبار در کلیدها چیست؟

یکی از دلایلی که در ابتدای مدار از کلید هوایی استفاده میگردد بزرگ بودن شینه مسی ورودی است که نمی توان از کلید اتوماتیک بدلیل کوچکتر بودن آن استفاده کرد.

تریپ یونیت چه وظایفی دارند و در کلید ها به چه صورت عمل می کنند؟

نقش تریپ یونیت های کلید حفاظت مدار می باشد. تریپ یونیت ها در کلید های اتوماتیک هم می تواند بصورت حرارتی-مغناطیسی باشد و هم الکترونیکی (عمدتا بصورت حرارتی مغناطیسی استفاده می شود مگر در پروژه های خاص) اما در کلید های هوایی بصورت الکترونیکی است و معمولا پارامترهای بیشتری را با دقت بالاتر پایش می کنند.

جایگاه کلید اتوماتیک و هوایی در تابلو برق کجاست؟

  • کلید هوایی پس از ترانس یا ژنراتور (به دلیل جریان بالا)
  • کلید اتوماتیک بعد از کلید هوایی