زمان مطالعه: 2 دقیقه

خواندن و بررسی نقشه برق صنعتی

یکی از مهمترین امور در صنعت برق خواندن نقشه برق های صنعتی است. ابتدا نقشه ای را جهت نظم بیشتر در نصب تجهیزات در نظر بگیرید. نقشه های برق صنعتی معمولا زمانی به کار می روند که قصد دارید بر تمام تجهیزات کنترل داشته باشید. انواع مختلفی از نقشه های صنعتی وجود دارد که برخی از آنها به بررسی تجهیزات یا تعیین جایگاه قطعات پرداخته شده اند و … . از فواید نقشه خوانی به آسان تر شدن مراحل عیب یابی اشاره کرد. در صورت لزوم می توانید از اطلاعات اینترنتی برای آشنایی با انواع استانداردهای نقشه کشی و نقشه خوانی تابلو برق صنعتی استفاده کنید. در نقشه خوانی تابع اعداد و نشانه‌ها باشید.

معرفی انواع نقشه های صنعتی:

  1. نمودار رایزر
  2. تک خطی
  3. حقیقی
  4. ترمینال
  5. مونتاژ
  6. وایرینگ
  7. چیدمان

۷ نوع نقشه برق صنعتی


نقشه خوانی به چه صورتی انجام می شود؟

نقشه های صنعتی همانند نقشه های ساختمانی یک شماتیکی از تجهزات و سیم بندی و … می باشد. نقشه برق صنعتی نمایی ساده از چگونگی اتصال الکتریکی تجهیزات برق صنعتی است. در این نقشه‌ها از اطلاعاتی مانند شماره سیم‌ها، شماره ترمینال‌ها، نام تجهیزات، اطلاعات فنی تجهیزات و… برخوردار هستید. در عین ‌حال ممکن است سیستم برق صنعتی پیش روی شما بسیار بزرگ باشد. لذا نقشه‌ها در یک صفحه جای نمی‌گیرند. بنابراین از تکنیک دفترچه سازی برای نمایش نقشه برق صنعتی استفاده می‌کنید.

استاندارد های مهم نقشه خوانی 

طراحی سیستم های برق صنعتی باید تحت یک استاندارد بین المللی انجام شود. در عرصه جهانی VDE معتبرترین استاندارد محسوب می شود. علاوع بر این دو استاندارد IEC (کمیته بین‌المللی الکترو تکنیک) و ANSI (مؤسسه استاندارد بین‌المللی آمریکا) وجود دارد که همگی به چگونگی نمایش المان ها و اصول نمایش وایرینگ تجهیزات اشاره دارند.

انواع مدار در طراحی و نقشه خوانی:

  1. مدار فرمان
  2. مدار قدرت

مفهوم وایرینگ در نقشه خوانی:

در برق صنعتی آدرس دهی سیم بندی نقشه ها را اصطلاحا وایرینگ می نامند. برای این منظور هر رشته‌ سیم شماتیک شده دارای آدرس است. این آدرس به شکل لیبل بر روی سیم واقعی داخل تابلو برق گذاشته خواهد شد.