زمان مطالعه: 3 دقیقه

کنتاکتورها به چه دلایلی خراب می شوند؟

یکی از تجهیزات برق صنعتی در شاخه فشار ضعیف کنتاکتورها می باشند. کنتاکتورها توسط برندهای مختلف در انواع مختلفی تولید می شوند. کنتاکتور زیمنس را می توانید از زیمنس تهران (نمایندگی زیمنس) ثبت سفارش نمایید. مدارهای الکتریکی برای روشن و خاموش شدن به کنتاکتورها نیاز دارند. کنتاکتورها به علت هایی ممکنه دچار خرابی شوند که در ادامه به برخی از آن ها می پردازیم.

علت های خرابی های کنتاکتور : 

  • اتصال کوتاه
  • جوش خوردگی
  • داغ کردن سیم پیچ
  • بالا نپریدن هسته آهنی
  • رها نشدن هسته آهنی

چرا کنتاکتور ها صدا می دهند؟


چرا کنتاکتورها دچار اتصال کوتاه می شوند؟

اتصال کوتاه به دلایل مختلف از جمله آسیب دیدن جرقه گیر، قفل شدن اتصالات، عوامل محیطی و … رخ دهد. برای رفع مشکل اتصال کوتاه در کنتاکتورها از تمیز کردن محیط کار شروع نمایید. سپس دستگاه جرقه گیر و همچنین مدار قفل شده را تنظیم کنید. در نهایت در صورت لزوم تغییری در روند عملیات ایجاد نمایید.

دلایل مختلف به وجود آمدن جوش خوردگی کنتاکتور

شوک الکتریکی یکی از دلایلی است که سبب جوش خوردگی می شود. گاهی بودن یک جسم خارجی و یک تکه فلز روی سطح دستگاه باعث جوش خوردگی می شود. اتصال ضعیف سیم‌های کنتاکتور، یکی دیگر از علت‌های خرابی محصول است. اتصال ضعیف سیم‌ها سبب قطع شدن دستگاه و بصورت ناگهانی آزاد شود. برای حل این مشکل فراموش نکنبد که ابتدا برق را قطع کنید. ادامه مراحل رفع جوش خوردگی کنتاکتور عبارتند از :

  • جدا کردن قسمت جوش خوردگی با استفاده از پیچ گوشتی
  • تعویض کنتاکتور با کنتاکتوری با کیفیت و ظرفیت بالاتر
  • صیقل دادن سطح کنتاکتور با استفاده از یک سوهان فولادی
  • تنظیم کردن فشار فنر

زمان بالا نپریدن هسته آهنی کنتاکتور چه اقداماتی باید انجام داد؟

دلیل عمده این مشکل کم بودن منبع تغذیه و ایراد در سیم پیچ کنتاکتور می باشد. منظور از ایراد در سیم پیچ های کنتاکتور، سوخته شدن یا داغ کردن بیش از حد سیم پیچ ها می باشد. در بسیاری از مواقع به وسیله فنر کنتاکتور فشار بسیار قوی وارد می‌شود و در روند دستگاه مشکل به وجود می‌آید. و احتمال دارد آهنربا کنتاکتور مقدار کمی از اعتبار خود را از دست بدهد در یک کنتاکتور متحرک گیر کند. به علاوه ممکن است در حلقه کنترل کنتاکتور مشکل به وجود آمده باشد و برق دستگاه وصل نشود. در زمان بالا نپریدن هسنه آهنی کنتاکتور:

  1. در صورت افزایش اختلاف بین ولتاژ و ولتاژ نامی سیم پیچ، منبع تغذیه را بررسی نمایید.
  2. اتصال حلقه کنتاکتور به سیم صحیح دستگاه
  3. اندازه گیری مقاومت سیم پیچ
  4. جدا کردن قسمت های زنگ زده
  5. تنظیم فشار فنر

زمان داغ شدن سیم پیچ کنتاکتور چه اقداماتی انجام داد؟

ولتاژ بیش از حد و وجود مشکل مکانیکی در هسته آهنی دو علتی است که سبب داغ شدن سیم پیچ کنتاکتور می شود. برای رفع این مشکل مطابقت داشتن ولتاژ کاری با ولتاژ نامی را چک نمایید. دمای محیط را تنظیم کنید و نهایت در صورت سوخته شدن سیم پیچ آن را تعویض نمایید.

ایراد در رها شدن هسته آهنی کنتاکتور

کند رها شدن یا رها نشدن هسته آهنی کنتاکتور می تواند در اثر آلودگی های سطح هسته آهنی باشد. زیرا این آلودگی‌ها باعث می‌شود که هستی به آرامی آزاد شود همچنین می‌توان از علت‌های این مشکل به آسیب دیدگی فنر ارتجاعی اشاره کرد. برای حل این مشکل کنتاکتور را باز کنید و سطح آن را از آلودگی ها پاک نمایید. سپس تعویض فنر ارتجاعی را حتما جدی بگیرید.