زمان مطالعه: 3 دقیقه

یک روش بسیار ساده و سرراست، برنامه ریزی کردن پلکان های نردبانی اضافی جهت این موارد است به گونه ای که پس از برخورد با شرایط فوق الذکر، از برنامه عادی به یک روتین مخصوص خطا پرش انجام گیرد. این روتین ممکن است مربوط به نقصی به خصوص و یا یک توالی خطای عمومی باشد که مقداری را (از طریق یک رجیستر داده) توسط بخشی از برنامه فراخوانده شده، برمی گرداند. همان طور که در شکل ۹-۱۴ به تصویر کشیده شده است، مقدار خطای برگردانده شده می تواند برای تولید یکی از چند پاسخ ممکنه روتین به کار رود (مثلاً پیام های متنی مختلف برای اپراتور). سیستم های ساده تر، می‌توانند به گونه ای برنامه ریزی شوند که تنها یک کد خطا صادر کند و اپراتور با مراجعه به یک جدول حاوی کد خطاها، این کد را توجیه می نماید. البته این ویژگی ها علاوه بر تحریک هشدار دهنده های معمولی می باشند.

PLC ها، معمولاً با رله ویژه ای تجهیز می شوند که درصورت تحریک شدن، همه خروجی ها را غیر فعال می سازند. در صورت ضرورت، این رله بایستی به پلکان های برنامه پردازش خطا افزوده گشته تا المان های خروجی را قطع نماید. این رله می تواند ابزار نرم افزاری سودمندی باشد، مشروط به این که محرک ها برای مواجهه با این شرایط به توقف ایمنی، (علاوه بر توقف اضطراری مستقل) سیم کشی شوند.

بسته به ماهیت نقص یا خطا، ممکن است سیستم متوقف شده و CPU در حالت مکث قرار گیرد.

هنگامی که به خطا برخورد می شود، معمولاً PLC مجددا می تواند به طور عادی آغاز به کار کند. اگر پروسه احتمالا در نیمه راه یا یک توالی، موقف شده باشد برنامه کنترل بایستی تضمین کند که تمام داده های وضعیت در رجیسترها ضبط می شود. این خصوصیت امکان می دهد که  فرآیند از همان نقطه ای که متوقف شده، از سرگرفته شود.

چنانچه پروسه با ماشین آلات متحرک سروکار دارد و ماشین ها تا مداخله اپراتور کار خود را از سر نمی گیرند، بایستی ترتیبی داده شود که تا مدارات رله ای کنترل شونده توسط اپراتور عمل نکرده اند، منابع تفذیه ماشین های کارخانه وصل نشوند.

نمایندگی تجهیزات اتوماسیون صنعتی و فشار ضعیف زیمنس در ایران

 

اتوماسیون صنعتی زیمنس را فقط از نماینده زیمنس آلمان در ایران بخواهید

 

نگهبان ها

یک شکل معمول از مدیریت و پردازش خطاهای درونی PLC، استفاده از مدارات نگهبان یا پاسبان (watchdog) است. بیشتر PLC ها شامل یک رله درونی نگهبان هستند که می تواند برای کنترل منبع تغذیه یک یا چند دستگاه خروجی استفاده شود. هنگامی که PLC به طرز صحیح راه اندازی می شود، رله نگهبان عمل کرده و هر واحد متصل شده به کنتاکت های نگهبان را راه اندازی می کند. اگر یک نقص داخلی در PLC رخ دهد، نگهبان اتوماتیک آزاد شده و PLC متوقف می شود و همه تجهیزات متصل شده به کنتاکت های نگهبان را متوقف می نماید. (شکل ۹-۱۵)

ایمنی

جدای از این موضوع که برنامه ها از نظر مدیریت نقایص و خطا چقدر کامل و پیشرفته هستند، آن ها تنها تا هنگامی که کنترل کننده صحیح عمل می کند، درست کار می کنند. از آنجاییکه هیچ کنترل کننده ای نمی تواند صددرصد قابل اعتماد باشد، یگانه راه رسیدن به یک سیستم ایمن، استفاده از مدارات ایمنی سخت افزاری است نه نرم افزاری.

این متن ادعایی در ارایه دستورالعمل یا مرجع در طراحی یا ساخت مدارات ایمن از خطا را ندارد، هرچند که اصول پایه این کار طی سال ها ثابت مانده است؛ این وظیفه یک طراح سیستم با تجربه است که بایستی به طور دقیق پروسه را تجزیه تحلیل کرده و با عنایت به شرایط ایمنی آن، آن را نصب نماید و دست آخر مسئولیت هرگونه حادثه را که منجر به خسارت به کارخانه یا ماشین آلات تحت کنترل یا صدمه به پرسنل شود را بپذیرد.