زمان مطالعه: 2 دقیقه

PLC تنها قسمتی از یک سیستم کنترل در اتوماسیون صنعتی است و برای تشکیل یک سیستم کنترل کامل علاوه بر PLC نیاز به افزودن حسگرهای ورودی و محرک های خروجی، سیم کشی ها، منابع تغذیه و برنامه ریزی نرم افزار می باشد. همانگونه که در شکل ۲۳-۶ نشان داده شده، سهم بزرگی از نقایص سیستم ناشی از خطاهای خارج از PLC می باشد. برای مثال:

مثال های نمایندگی زیمنس از پیغام های نمونه خطا برای PLC های زیمنس

 

  • سنسورها و محرک های خراب
  • سیم کشی های معیوب
  • سیم کشی معیوب ارتباطاتی
  • اغتشاشات منبع تغذیه (نویز یا نقص در تغذیه)

تسهیلات تست تشخیصی ایرادهای درونی، می توانند به هنگام بروز خطا آن را با علایمی نشان دهند و یا خود برنامه کنترل می تواند اطلاعات خطا بیان نماید. برخی از تولیدکنندگان تسهیلات بسط یافته ای را برای تعیین محل خطا تدارک می بینند که توسط سیستم های I/O هوشمند، به طور مداوم بر روی واحدهای موجود در زنجیره “فرآیند به PLC” آزمایش می کنند، نظیر سیستم جینوس که قبلاً در مورد آن بحث شد.

در مرحله طراحی نرم افزار، عمده توجه به عملکردهای نادرست و خطاهای توالی احتمالی در سیکل کنترل معطوف می شود. یک مثال ساده شرایطی است که در آن دو سوئیچ حدی بسته می شوند و سومی قبل از اینکه یک گیوتین عمل کند، باز باقی می ماند، در صورتی که عملکرد ماشین آلات به گونه ای باشد که در این لحظه سوئیچ سوم بتواند تنها در وضعیت بسته باشد، اگر یک شی خارجی به مکانیزم وارد شود، این رویداد موجب گزارش خطا یا اعلام آن با بوق، آژیر، چراغ و غیره خواهد شد و سیستم متوقف خواهد گردید. در بیشتر حالات کلیدهای دستی توقف اضطراری در پلکان های برنامه پیش بینی شده اند تا بخش های به خصوصی از پروسه را متوقف سازند. همچنین این گونه کلیدها در مدار رله ای توناساز خروجی/نگهبان نیز جای داده می شوند.

در مواردی که برخی عملکردهای پروسه در زمان معلومی کامل می شوند، معمول و راحت آن است که تایمرهای پاسبان یا نگهبان (Watchdog Timer) را در بخش مربوطه برنامه ضمیمه کنند. هنگامی که عملی در فرآیند آغاز می شود، تایمر نگهبان که برای یک پریود خاصی تنظیم شده است نیز شروع به کار می کند. اگر عمل مذکور در این پریود کامل نگردد، طبق پیش چنین می توان فرض کرد که شکلی از خطا یا نقص رخ داده است. در این حالت تایمر نگهبان تحریک شده، یک اعلام خطر را فعال کرده و سبب توقف جزئی یا کامل سیستم می شود.