زمان مطالعه: 2 دقیقه

در نمایندگی زیمنس و در بیشتر کاربردهای عملی، سیستم های کنترل با انواعی از ترتیب و توالی پروسه ها که نیازمند عملکرد همزمان و کنترل بیش از یک گام از برنامه می‌باشند، سر و کار دارند. همچنین ممکن است برخی گام‎ها در هر توالی، نیازمند یک تاخیر زمانی یا شمارش رویدادها – به عنوان ضابطه ورود برای گام جایگزین بعدی – باشند. به منظور شرح تفاوت انواع عملیات همزمان، ما از قراردادهای شکل ۴-۲۰ استفاده می‌کنیم.

 

 

 

 

 

در شکل ۴-۲۰ (الف) بسته به نتیجه تست A2، بر روی اعمال B , C عمل B OR C انجام خواهد گرفت و یکی از دو عمل B یا C اجازه ورود به عمل D را خواهند داد. در شکل ۴-۲۰ (ب) هنگامی که نتیجه تست A مثبت باشد (yes)، عمل A AND B انجام می‌گیرد. قبل از پیشروی پروسه به سمت عمل D، نتیجه هر دو تست (A AND B) می‌بایستی مثبت باشد.
معادل توصیفات نشان داده شده در شکل ۴-۲۰ را به صورت نمودار وظایف در شکل ۴-۲۱ بیان نموده ایم. تعداد اعمال موازی را می‌توان با افزایش تعداد شاخه ها و همگرا یا همرس کردن آن ها (converging) افزایش داد. نمودار نمایش داده شده در شکل ۴-۲۱ (الف) تست هایی را که اجازه ورود به گام‌های B یا (B OR C) C را می‌دهند. به تصویر می کشد و همچنین تست‌های خاص یا شرایط جداگانه دیگری را که اجازه خروج یا ریست کردن گام انتخاب شده را می‌دهند (تست های n و m) را ترسیم می‌کند. به علایم OR در هر شاخه توجه کنید.
در شکل ۴-۲۱ (ب)، AND کردن گام‌ها با خطوط متصل کننده دو خطه، بعد از تست A و قبل از تست n مشخص شده است.
این امر به مفهوم آن است که هنگامی که حالت A فعال می‌باشد و تست A انجام یافته و نتیجه آن نیز مثبت بوده است، تمام گام‌های موازی (در این شکل C , B) آماده برای اجرا یا ست هستند.