زمان مطالعه: 4 دقیقه

ورودی / خروجی و نسبت دهی‎های درونی

در نمایندگی زیمنس پیش از تبدیل معادلات بولی به برنامه کنترل و قابل استفاده در PLC های زیمنس، تمامی خطوط ورودی / خروجی فیزیکی بایستی به ترمینال های ورودی / خروجی PLC کنترل‌گر، مرتبط شوند. (یا نسبت داده شوند.) همچنین جهت ساده سازی طرح کلی برنامه، نسبت‌دهی عناصر درونی حافظه یا رله‌های کمکی به هر یک از حالات فرآیند، امروزه به صورت شیوهای مرسوم و استاندارد درآمده است. به این منظور جدول یا جداولی برای نشان دادن تمامی حالت ها ترسیم می‌شود. ترسیم این جداول یک قسمت اساسی از مستند‌سازی (یا توضیحی کردن) سیستم را تشکیل می دهد (بخش ۴-۵ را ببینید) نسبت دهی های مربوط به مثال فوق در جدول ۴-۳ آورده شده است.
زمانی که معادلات قبلی با کدهای ورودی / خروجی موجود در جدول بازنویسی شوند، عبارات زیر حاصل خواهد شد:

 

 

 

دیاگرام نردبانی منتج در شکل ۴-۱۷ ترسیم شده است. به استفاده از رله‌های کمکی (نشانه گر) واسطه، برای ایجاد فاصله بین مدار کنترل و خروجی های فیزیکی دقت کنید. توجه کنید که این برنامه صرفا برای درک مفاهیم طراحی سیستم های ترتیبی، طرح شده است و در عمل بایستی توجه بسیار بیشتری را به مدارات ایمنی، start / stop و غیره مبذول داشت.
این مثال در شکل ۴-۱۶ با فلوچارت ارائه شد. ترتیب و توالی عملیات را می‌توان با یک نمودار وظایف نیز بیان کرد.
این نمودار از نظر میزان اطلاعات عملیاتی‌ای که می‌تواند نشان دهد، مزایایی را داراست. شکل و قالب معمول هر بلوک از نمودار وظایف در شکل ۴-۱۸ نشان داده شده است.

 

 

 

با این اوصاف عملکرد ترتیبی ماشین مونتاژ، می‌تواند در یک نمودار وظایف توصیف شود. مجددا مانند فلوچارت، نمودار وظایف نیز با یک سری از گام‌ها یا “حالت های” نشان داده شده توسط علایم متوالی و متصل بهم ارائه می‎شوند. گام ها مربوط به مراحل حافظه می باشند و در این مثال این گام ها با استفاده از مدارات منطقی خودنگه‎دارنده – که با رله‎های نشانه‎گر ساخته شده‌اند – برنامه ریزی گردیده اند. در هر لحظه تنها یک گام فعال است و هنگامی که شرایط گذر از یک حالت به حالت دیگر مهیا شود، روند اجرای برنامه به صورت پالس مانند، از یک گام به گام دیگر در برنامه پیش می رود. توجه کنید که نمودار وظایف، جزئیات باقی ماندن در حالت یا خودنگه‎دارندگی (self- hold) یک مدار، یا ضرورت های خروج از یک حالت را نشان نمی‎دهد و فرض می شود که آن ها توسط طراح در نمودار وظایف ضمیمه شده اند، زیرا این عوامل بستگی به روش و ابزار مورد استفاده در اجرای کنترل ترتیبی دارد (مثلا مدارات منطقی معمولی، شیفت رجیستر، دنبالگر غلطکی (drum timer) و غیره.) برخی طراحان برای نمودار وظایف از یک سمبل اصلاح شده وظایف که شرایط ریست و یا خودنگه‌دارندگی را نیز با خود دارد، استفاده می‎کنند. ریست می‎تواند جزئی از یک ریست کلی سیستم باشد و جزئیاتی را از یک ریست کلی سیستم نشان دهد، اگر که اصلا چنین ریستی تدارک دیده شده باشد.

 

 

نسبت‎دهی‎های ورودی / خروجی

جدول ۴-۴ یک سری داده‌های نمونه ورودی / خروجی را برای یک PLC کوچک که به عنوان کنترل کننده فرآیند به کار می‎رود، نشان می‌دهد.
می‌توانیم معادلات بولی را برای توصیف گام‌های فرآیند به قرار زیر بنویسیم. نخست هر دسته از معادلات، از روی توصیفات لفظی به صورت ساده‌ترین شکل قابل درک بیان می‌شود.

 

 

جدول ۴-۴ یک سری داده‌های نمونه ورودی / خروجی را برای یک PLC کوچک که به عنوان کنترل کننده فرآیند به کار می‎رود، نشان می‌دهد.
می‌توانیم معادلات بولی را برای توصیف گام‌های فرآیند به قرار زیر بنویسیم. نخست هر دسته از معادلات، از روی توصیفات لفظی به صورت ساده‌ترین شکل قابل درک بیان می‌شود.

هنگامی که این کار انجام شد و تمامی عناصر و المان‌های توالی دانسته شد، این دسته از معادلات ویرایش و اصلاح می‌شوند تا هر گونه مشکلات “گذر از حالت” (state – transition problems) که در مثال های قبل توصیف شده را از آنها بزداییم.

معادلات مقدماتی

 

این معادله بیان می‌دارد که گام ۱ زمانی اجرا می‌شود که گام ۸ فعال است و (۰) تانک ۴ خالی است یا (+) سیکل اولیه فرآیند در حال انجام است و سیگنال راه‌انداز اولیه(INIT) صادر شده است. گام ۱ در حالت فعال باقی می‌ماند تا این که سنسور TIF تحریک شود. (تانک ۱ پر = TANK , 1 FULL در این حالت چون هنوز تانک ۱ پر نشده است، گام ۱ (پمپ ۱) بایستی کار کند، پس خواهیم داشت TIF) سایر معادلات به همین صورت نوشته خواهند شد.

 

قدم بعد، ویرایش، حک و اصلاح این معادلات به منظور زدودن هر گونه مسایل و مشکلات گذر از حالت می‎باشد (در صورت وجود). در این قدم تنها لازم است که معین شود، کدام گام‌ها مستقیما پشت سر یکدیگر می‌آیند. چنانچه تاخیر وجود دارد، به عنوان مثال گام ۶ که در آن تایمر، همزن را کنترل و بنابراین پمپ ۵ را آماده به کار می‌کند، نبایستی از گام ۷ (روشن شدن پمپ ۵) برای ریست کردن (خروج از) گام های ۴ و ۵ استفاده شود. زیرا در این صورت پمپ ۳ و ۴ کار خود را پس از پر شدن تانک ۳ همچنان ادامه خواهند داد تا این که ۶۰ ثانیه تایمر به اتمام رسد که سبب بروز مشکلات سرریزی مواد در تانک‌ها خواهد شد. بنابراین چند معادله بدون تغییر باقی می‌مانند.