زمان مطالعه: 2 دقیقه

در این قسمت از آموزش های نمایندگی زیمنس با روش های تبدیل معادلات به منطق نردبانی و دستورالعمل های منطقی که برای PLC ها مانند PLC های زیمنس قبل درک و فهم است را که توسط نمایندگی زیمنس برای ارائه شده است یاد خواهید گرفت که می توانید از این آموزش برای تبدیل های پروژه های خود استفاده کنید.

زمانی که برای هر خروجی عبارت‌هایی به دست آوردیم، بایستی آن‌های را به فرم قابل ورود به PLC، تبدیل نماییم.

روش اول: استفاده از دستورالعمل های منطقی

معادله فوق مربوط به Y2 را در نظر بگیرید. این معادله را می‌توانیم مطابق با جدول ۱-۴ به دستورات منطقی تبدیل کنیم. در این مثال ارتباط بین عبارات بولی و دستورات منطقی PLC به وضوح قابل مشاهده است. کد کردن مدارات به این شیوه ساده و سرراست می‌باشد، مشروط بر آن که هنگام ساختن شبکه‌های بزرگ‌تر، کارآیی دستورالعمل‌های ORBRANCH , ANDBRANCH را به خاطر داشته باشید. برای آن دسته از PLC ها که این نوع از دستورات شاخه‌ای را دارا نیستند، روش معمول استفاده از رله‌های نشانه‌گر برای نگهداشتن نتیجه هر یک از مسیرهای منطقی است، در این صورت اطلاعات توسط کنتاکت‌های مربوط به پلکان‌های بعدی عبور داده خواهد شد.

 

نمایندگی زیمنس تبدیل معادلات به منطق نردبانی و دستورالعمل‌های منطقی 1

 

روش دوم: برنامه‌نویسی با منطق نردبانی

چنانچه PLC های مورد استفاده مانند PLC های زیمنس، مجهز به ترمینال یا پانل برنامه‌نویسی گرافیکی باشند، می‌توان با فشار هر یک از علایم (یا سمبل‌ها) – که به صورت کلیدهایی بر روی آن‌ها تعبیه شده است – شبکه منطقی مورد نظر را بر روی نمایشگر آن به وجود آورد.
شکل ۴-۱۰ جزئیات و ترتیب فشار کلیدها را برای وارد کردن برنامه قبلی نشان می‌دهد. بیشتر برنامه‌ریزهای گرافیکی، خود دارای گونه‌هایی از بررسی‌کننده‌های اتوماتیک مدار می‌باشند که می‌توانند اشتباهات را در طرح و ساختار نردبانی پیدا کرده و یا آن را تصحیح کنند. در این مثال همان گونه که نشان داده شده، مدار منطقی می‌بایستی قبل از این که برنامه‌ریزی شود، مجدداً سازماندهی و مرتب شود.

 

نمایندگی زیمنس تبدیل معادلات به منطق نردبانی و دستورالعمل‌های منطقی 2