زمان مطالعه: 2 دقیقه

چرا در پروژه به سافت استارتر یا اینورتر نیاز داریم؟

این قطعات هر دو سبب افزایش راندمان تجهیزات دیگر می شوند. مهندسین این حوزه در جهت بهبود کیفی عملکرد سیستم پیشنهاد نصب اینورتر (VFD) یا سافت استارتر (RVSS) را می دهند. اینجاست که این سوال مطرح می شود که آیا به سافت استارتر و اینورتر نیاز داریم؟ اما لازم است ابتدا به صورت مختصر مفهوم سافت استارتر زیمنس و اینورتر زیمنس شرح دهیم.

سافت استارتر زیمنس (۳RW)

سافت استارترها از جمله تجهیزاتی هستند که به ولتاژ اجازه ی شروع از سطوح کم و افزایش تدریجی تا بالاترین سطح انرژی به شیوه ای پیوسته و یکنواخت، آن طوری که در نمودار زیر آمده است را می دهد. این سوال پیش می آید که با نصب سافت استارتر چه موردی حذف خواهد شد؟

پاسخ این سوال ضربات مکانیکی در لحظه استارت می باشد.

اینورتر زیمنس (۶SL)

اینورتر ها مجموعه ای از مدارات الکترونیک قدرت و کنترل هستند. تبدیل جریان مستقیم DC به جریان متناوب AC با شکل موج pwm از جمله وظیفه اینورترها می باشد. اینورتر ها به صورت ورودی ۳ فاز ۴۰۰ ولت و ورودی ۳ فاز ۲۲۰ ولت و ورودی تک فاز ۲۳۰ ولت مورد استفاده قرار میگیرند.

*** نکته مهم تفاوت عملکرد سافت استارتر و اینورتر !

یک سافت استارتر، فقط ولتاژ را در زمان راه اندازی کنترل می کند، در صورتی که یک اینورتر VFD هم ولتاژ و هم فرکانس (V/F) را در تمام سرعت ها کنترل می کند و اجازه می دهد گشتاور کامل در سراسر فرایند حفظ شود. گشتاور کامل در پایین ترین سرعت یکی از ارزنده ترین قابلیت های اینورتر ها به شمار می رود.

چرا استفاده از سافت استارتر یا درایو الزامی است؟

سافت استارتر ها و اینورتر ها می توانند نقش مهمی در استفاده و حفاظت از تجهیزات و ماشین آلات ارزشمند شما ایفا کنند. زمانی که موتور در وضعیت روشن قرار می گیرد، گشتاور تا حد زیادی غیر قابل کنترل است و باعث شوک به هر دستگاه متصل به ان و ایجاد آسیب های احتمالی می شود. در این حین داشتن سافت استارتر و اینورتر می تواند سبب کاهش گشتاور و جریان های هجومی اولیه شود. این مورد مربوط به اولین باری که تجهیزات تامین انرژی یا برق دهی می شوند، خواهد شد و سهم بسیار مهمی در ایجاد صرفه جویی انرژی را دارند.

پایان مقاله: سافت استارتر یا درایو