زمان مطالعه: 3 دقیقه

نمایندگی زیمنس تهران با موجودی بالای محصولات اتوماسیون صنعتی در انبار و قیمت مناسب در خدمت شماست

علاوه بر توابع و قابلیت های معرفی شده کنترل کننده های قابل برنامه ریزی در مقالات آموزشی قبلی نمایندگی زیمنس یک سری توابع و قابلیت های دیگری از PLC های این شرکت وجود دارد که بسته به مدل، ممکن است در برخی کنترل کننده ها وجود داشته باشد و در برخی دیگر این گونه نباشد. همچنین فرمت دستورات و توابع از یک سازنده به سازنده دیگر فرق می کند. هر تولیدکننده بسته به میل خود نام‌هایی را برای این توابع و قابلیت ها در نظر می گیرد. صرفنظر از تفاوت های ظاهری و برخی تفاوت های عملیاتی، اکثر این توابع وظیفه ای مشابه را بر عهده دارند.

۱۰-۱ زبان های برنامه نویسی

یکی از ویژگی های برتر یک PLC می تواند در زبان های برنامه نویسی نهفته باشد. امروزه خط سیر بیشتر زبان های برنامه‌نویسی به سوی زبان های گرافیکی سوق یافته است. در این گونه زبان ها می توان PLC را به صورت گرافیکی و به گونه‌ای ساده (نسبت به زبان های قدیمی) برنامه ریزی کرد، علاوه بر قابلیت برنامه ریزی کنترل کننده ها به شیوه نردبانی و لیست جملات (STL)، می توان آنها را به روش های CSF، SFC، ST و . . . برنامه ریزی کرد. هر روش برنامه نویسی، خصوصیات و قابلیت های مخصوص به خود را داراست. در این زبان ها از یک قالب برنامه ریزی گرافیکی که بر مبنای استانداردهای بین المللی است استفاده می گردد.

همان گونه که قبلا ذکر شد، زبان های برنامه ریزی (Process Control Language) PCL بسته به سازنده متفاوت است و هر تولیدکننده اصلی، زبان مخصوص خود را برای برنامه ریزی PLC تولیدیش توصیه می کند و سازندگان کوچکتر نیز معمولا از همین زبان ها استفاده می کنند. با این وجود، ظرف سال های اخیر سعی شده است که این زبان ها نیز به یکدیگر نزدیکتر گردند و گامل هایی در جهت یکپارچه سازی و استاندارد کردن آنها برداشته شده است. یکی از استانداردهایی که در این مورد وجود دارد استاندارد بین المللی IEC 1131-3 می باشد. این استاندارد جهت مشخص کردن، تعیین و تعریف کنترل پیشرفته برای فرآیندهای پیوسته (Continuous process)، کاربردهای مرحله ای (Batch) و توابع گسسته (Discrete Function) ایجاد شده است. این زبان ها قابل اجرا در محیط MS-Windows می باشند. اجرای برنامه های PCL تحت ویندوز سبب سادگی و سهولت در استفاده، برنامه ریزی، تغییر، اصلاح و خوانایی آنها شده است. در یک برنامه گرافیکی با کلیک کردن هر بلوک ارتباطی (Link) می توان مقادیر و ویژگی های آنها را ویرایش و اصلاح نموده یا آنها را حذف و اضافه کرد. (شکل ۱۰-۱)

 

نمایندگی زیمنس، برخی قابلیت های پیشرفته تر PLC های زیمنس

برای مشاوره تخصصی با نمایندگی زیمنس ایران تماس بگیرید

نمایندگی زیمنس، برخی قابلیت های پیشرفته تر PLC های زیمنس

 

برای اجرای این زبان ها یک کامپیوتر رومیزی استاندارد یا حتی کامپیوتر شخصی روپایی (Laptop) کافی است. در کاربردهایی که نیاز به اتصال به ماژول واسط شبکه (NIM) باشد، معمولا کامپیوتر بایستی به کارت شبکه و نرم افزار کاربرد نیز مجهز باشد.

برنامه های نوشته شده در این زبان ها را می توان در حالت on-line یا off-line ایجاد کرد. بدین معنی که نرم افزارهای برنامه ریزی جدید این امکان را فراهم می آورد که برنامه نویس، برنامه نردبانی را در یک کامپیوتر شخصی یا برنامه ریز (PG) نوشته و سپس آن را از کامپیوتر یا PG به کنترل کننده قابل برنامه ریزی منتقل (یا Download) کند، این سبک برنامه‌ریزی را برنامه ریزی به صورت off-line گویند.

در نرم افزار های فعلی این امکان فراهم آمده است که  برنامه نویس به طور مستقیم به PLC متصل شده و برنامه نردبانی را در حافظه PLC برنامه ریزی کند. این نحوه برنامه ریزی را برنامه ریزی on-line می نامند. (شکل ۱۰-۲)

نمایندگی زیمنس، برخی قابلیت های پیشرفته تر PLC های زیمنس- 3

 

معمولا برنامه های نوشته شده به شیوه نردبانی و CSF را خود PGها می توانند به صورت STL تبدیل کنند (در کنترل کننده‎های زیمنس) ولی لزوما برنامه های نوشته شده به شیوه STL قابلیت ترجمه به شیوه نردبانی و CSF را ندارد.