زمان مطالعه: 2 دقیقه

معرفی VFD در صنعت برق

هر جایی که VFD ها را دیدید یا شنیدید بدانید که یک نوآوری برای موتورهای متناوب محسوب می شوند و همان درایوهای AC و اینورترها هستند. VFD مخفف Variable Frequency Drive و بهترین گزینه برای کنترل سرعت در موتورهای AC می باشد. VFD ها با نام های درایو سرعت متغیر، درایو فرکانس قابل تنظیم، میکرو درایو، درایو AC، اینوتر و درایو سرعت قابل تنظیم در بازار شناخته می شوند. موتور القایی AC می تواند با تغییر فرکانس ولتاژ مورد استفاده برای تأمین انرژی ، سرعت خود را تغییر دهد. این کنترل کننده الکترونیکی به طور خاص برای تغییر فرکانس ولتاژ ارائه شده به موتور القایی طراحی شده اند. به شرایط زیر توجه کنید:

  • اگر میزان ولتاژ AC برابر با ۵۰ هرتز باشد، موتور با سرعت نامی کار می کند.
  • اگر میزان ولتاژ AC بیشتر از ۵۰ هرتز باشد، موتور سریعتر از سرعت نامی کار می کند.
  • اگر میزان ولتاژ AC کمتر از ۵۰ هرتز باشد، موتور کندتر از سرعت نامی کار می کند.

به زبان ساده اینورتر مبدلی است که جریان مستقیم DC را به جریان متاوب AC تبدیل می کند.

سوالات متداول درایو V20 زیمنس


۳ اجزای تشکیل دهنده VFD : 

  1. موتور AC
  2. کنترل کننده
  3. رابط اپراتور

۲ نوع VFD در صنعت برق :

  1. VCI
  2. CS1

چه تفاوتی بین VCI و CS1 وجود دارد؟

درایو VC1 رایج ترین نوع درایو مخفف Voltage-source inverter می باشد. درایو VC1 با وجود طراحی ساده ای که دارند، می توانند امکانات کنترل موتور را چند برابر کنند. علاوه بر این موارد قیمت مناسبی دارند و شامل محدوده سرعت مناسب هستند.  از یک پل دیود ساده برای تبدیل سیگنال AC به سیگنال DC استفاده می شود و از یک خازن برای ذخیره انرژی استفاده می شود. در حالی که CS1 مخفف اینورتر منبع جریان current source inverter است. درایو های نوع CSI از مبدل پل تریستور SCR استفاده می نمایند. انرژی خروجی درایو CSI از القاگرها می باشد. از مزایای آنها می توان پشتیبانی از موتورهای القایی و قابلیت اطمینان را نام برد. در مقابل VSI برای موتورهای چند کاره مناسب نیستندو ضریب توانی ضعیفی دارند.

خرید VFD از نمایندگی زیمنس

کاتالوگ محصولات درایو زیمنس بر روی سایت موجود و حتی می توانید مشاوره خرید رایگان هم توسط کارشناسان فروش دریافت نمایید. نمایندگی زیمنس تهران ارائه کننده انواع محصولات اتوماسیون و فشار ضعیف برند مطرح دنیا SIEMENS می باشد.

کاتالوگ درایو زیمنس