زمان مطالعه: 3 دقیقه

تفاوت کنتاکتور و کلید برق در زیمنس تهران

در تاسیسات برقی و همچنین تابلو برق های صنعتی یکی از تجهیزات پر کاربرد کنتاکتورهای می باشد. در این مقاله در مورد تفاوت کنتاکتورها با کلیدبرق (قطع کننده مدار) را شرح خواهیم داد. زیرا کنتاکتورها هم یک نوع کلید الکتریکی هستند که وظیفه کنترل جریان الکتریکی و قطع و وصل مدار را عهده دار هستند. در صورتی که کلیدهای برق یک نوع وسیله محافظتی محسوب می شود. این دو تجهیزات شامل عملکرد و ساختمان متفاوتی می شوند که در ادامه مقاله بدین موضوع پرداخته خواهد شد.

کنتاکتور زیمنس

کنتاکتور دستگاه کلید زنی الکتریکی است که به منظور خاموش و روشن کردن یک مدار الکتریکی طراحی شده است. کنتاکتورها عملکرد ساده ای دارند و وجود کنتاکت‌ها به دلیل توانایی باز و بسته شدن سریع بوده و موجب قابلیت تحمل بارهای بزرگ‌تر در کنتاکتور می‌شود. عملکرد کنتاکتورها بدین صورت است که ابتدا جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند، یک میدان مغناطیسی قوی در کنتاکتور ایجاد می‌شود و سپس میدان مغناطیسی ایجاد شده آرمیچر را به سمت بوبین یا سیم پیچ می‌کشاند. قوس الکتریکی ایجاد شده توسط یک کنتاکت جریان الکتریکی را به سمت دستگاهی که کنتاکتور در آن قرار گرفته هدایت می شود. اجزای تشکیل دهنده کنتاکتورها:

  1. تیغه اصلی
  2. تیغه کمکی
  3. محفظه
  4. رله حرارتی

کلید برق (قطع کننده مدار)

کلید برق یا بریکرهای برق به منظور قطع و وصل اتوماتیک مدار و حفاظت از تجهیزات مورد استفاده قرار می‌گیرند. قطع کردن جریان مدار از پس از شناسایی خطا از جمله وظایف کلیدهای برق به حساب می آید. انواع مختلف بریکرها عبارتند از: بریکر حالت جامد، بریکر روغنی، مدارشکن‌های هوایی و هوای فشرده، مدارشکن مغناطیسی، مدارشکن حرارتی مغناطیسی و مدارشکن مغناطیسی هیدرولیکی و … . اجزای تشکیل دهنده کلیدبرق:

  1. ترمینال
  2. پلاتین یا کنتاکت
  3. مکانیزم قطع یا فرمان
  4. قاب یا شاسی

تفاوت کنتاکتور و کلید برق

  • اصول کار: اساس کار کنتاکتورها یک میدان الکترو مغناطیسی است که جریان تولید می کند. این نیرو الکترو مغناطیسی سبب تماس سطح های ثابت و متحرک می گردد. در حالی که در کلید های برق کنتاکت‌ها در تماس با یکدیگر هستند و به جریان اجازه عبور می‌دهند. هنگامی که قطعات متحرک در اثر فشار مکانیکی کنار هم قرار می گیرند، اضافه بار رخ خواهد داد و در نهایت جریان الکتریکی قطع می شود.
  • ولتاژ: کنتاکتورها، وجود ولتاژ متوسط کافی است. در حالی که قطع کننده‌های مدار برای کارکرد صحیح نیاز به ولتاژهای بالاتر از نیاز برای یک کنتاکتور دارند.
  • مکانیزم: کنتاکتور هیچ مکانیزم عملکردی به منظور دفع کردن قوس الکتریکی arc ندارد، در حالی که یک مدارشکن یا قطع کننده جریان و ولتاژ بالا، امکانات و مکانیزم‌های مختلفی به منظور دفع این قوس الکتریکی دارد.
  • کاربرد: کنتاکتور در قطع و وصل سریع کنترل و انتقال به ولتاژ بالا و پایین کاربرد دارد ولی کلید برق اتصال کوتاه یا اضافه بار و قطع جریان فعلی را عهده دار می باشد.
  • نقش: کنتاکتور نقش کنترل قدرت و کلید برق نقش مدار محافظ
  • فعال بودن: کنتاکتورها در هر شرایطی فعال و کلید برق در زمان بروز خطا
  • حسگر: کنتاکتور هیچ سیستمی به عنوان حسگر ولتاژ الکتریکی وجود ندارد اما یک قطع کننده مدار یا مدارشکن قطعات سنجشی برای جریان و ولتاژ دارد.
  • امنیت: در صورتی که در یک سیستم از کنتاکتورها استفاده شود، احتمال ایجاد جرقه‌های بیشتر افزایش می‌یابد. در حالی که این مسئله در مورد قطع کننده‌های مدار هیچگاه اتفاق نمی‌افتد.
  • ایجاد ارتباط: در کنتاتکتورها نیاز فشار نیست ولی به منظور ایجاد ارتباطی بین مخاطبین متحرک و ثابت باید فشاری وجود داشته باشد.