زمان مطالعه: 3 دقیقه

نمایندگی زیمنس در ادامه دوره آموزشی PLC LOGO در این قسمت در مورد بلاک ها و شماره بلاک ها بحث خواهد کرد.

در قسمت قبلی که شروع برنامه نویسی با پی ال سی لوگو نمایندگی زیمنس بود با کانکتورها آشنا شدید اگر آن را مطالعه نکرده این سری به قسمت قبلی این آموزش بزنید.

در این قسمت سعی می کنیم برای شما توضیح دهیم که چگونه با استفاده از عناصر موجود در PLC LOGO و با استفاده از بلوک ها، ورودی ها و خروجی ها را با هم مرتبط کرد.

 

بلاک ها در پی ال سی لوگو نمایندگی زیمنس

یک بلاک در PLC LOGO یک تابع است که اطلاعات را از ورودی گرفته و آن را به اطلاعات برای خروجی تبدیل می کند. برای این منظور همانطور که در سیم کشی پی ال سی لوگو در قسمت های قبلی این دوره یاد گرفتید باید ورودی یا ورودی ها به همراه خروجی یا خروجی ها در یک ترمینال سیم کشی شده باشند.

وقتی شما یک PLC LOGO نمایندگی زیمنس را برنامه نویسی می کنید در واقع کانکتور ها را به بلاک ها مرتبط می کنید.

 

عملیات منطقی در PLC LOGO

ساده ترین بلاک ها در این پی ال سی عملیات های منطقی هستند که شامل AND و OR می باشند.

همانطور که در عکس زیر مشاهده می کنید ورودی i1 و i2 به یک بلاک منطقی OR متصل شده اند. آخرین ورودی نیز بدون استفاده است به همین خاطر آن را x نامیده ایم.

 

عملیات منطقی در PLC LOGO

 

نحوه نمایش یک بلاک در PLC LOGO نمایندگی زیمنس

شکل زیر نیز یک بلاک معمولی در پی ال سی لوگو را نمایش می دهد. همانطور که می بینید در آن واحد تنها یک بلاک می تواند نمایش داده شود. بنابراین block numbers یا همان شماره بلاک ها برای کمک به شما جهت بررسی چگونگی ساختار مدار ارائه شده است.

 

نحوه نمایش یک بلاک در PLC LOGO نمایندگی زیمنس

 

اختصاص یک شماره بلاک در پی ال سی لوگو

هر زمان که شما یک بلاک به برنامه خود در پی ال سی لوگو اضافه کنید این PLC یک شماره بلاک به آن اختصاص خواهد داد. پی ال سی لوگو از شماره بلاک برای نشان دادن ارتباط بین بلاک ها استفاده می کند. بنابراین شماره بلاک ها عمدتا به شما کمک می کند تا مسیر خود را در برنامه پیدا نمایید.

 

اختصاص یک شماره بلاک در پی ال سی لوگو

 

همانطور که در عکس بالا می بینید سه بلاک برنامه وجود دارد. نحوه ارتباط بین بلاک ها نیز از طریق شماره بلاک ها مشخص است. مزایای استفاده از شماره بلاک این است که شما می توانید تقریبا هر بلاکی را به ورودی با استفاده از شماره بلاک وصل کنید. بدین ترتیب می توانید بیش از یک بار از عملیات های منطقی استفاده کنید.

این امر باعث صرفه جویی در استفاده از منابع مانند حافظه شده و همچنین به وضوح برنامه شما در مدار کمک می کند. فقط کافیست که شما بفهمید PLC LOGO نمایندگی زیمنس چگونه بلاک ها را نام گذاری می کند.

 

نکته مهم در برنامه نویسی پی ال سی لوگو

برای کار با پی ال سی لوگو به شیوه کارآمد و بهینه ما پیشنهاد می کنیم که ابتدا یک نقشه کلی از برنامه خود را ترسیم کنید. این امر باعث می شود نوشتن برنامه آسان تر شود.

بعد از آن شما می توانید شماره بلاک هایی که پی ال سی لوگو به بلاک های شما داده است را در نقشه خود اضافه کنید.

اگر شما از برنامه LOGO! Soft Comfort استفاده می کنید به راحتی می توانید از نقشه کلی برنامه پرینت بگیرید.