زمان مطالعه: 3 دقیقه

در ادامه مجموعه آموزشی PLC LOGO نمایندگی زیمنس در این بخش شروع به برنامه نویسی در پی ال سی لوگو زیمنس خواهیم کرد.

 

منظور ما از برنامه نویسی این است که یک مدار را طراحی کنیم. در واقع برنامه نویسی PLC LOGO چیزی بیش از طراحی یک مدار نیست که البته این طراحی ممکن است به روش های مختلف انجام پذیرد.

 

بیشتر آموزش های برنامه نویسی ما بر اساس PLC LOGO زیمنس با صفحه نمایش است. در این قسمت و آموزش های آینده سعی می کنیم تا به شما آموزش دهیم چگونه برنامه های مورد نظر خود در اتوماسیون صنعتی را در یک پی ال سی لوگو زیمنس پیاده سازی کنید.

 

نکته: در نظر داشته باشید پی ال سی لوگوهای سری بدون صفحه نمایش مانند سری های LOGO! 12/24RCo،  LOGO! 24RCo  و  LOGO! 230RCoقابلیت برنامه نویسی مستقیم ندارند زیرا این نوع پی ال سی ها عمدتا برای کارهای سری کاربرند دارند. معمولا آن ها از طریق انتقال برنامه از دیگر پی ال سی های لوگو یا از طریق ماژول های حافظه برنامه ریزی می شوند.

 

در این مقاله سعی می کنیم به شما در چگونگی برنامه نویسی پی ال سی لوگو کمک کنیم. برای این کار نیاز است تا در این مقاله و مقاله بعدی دو اصطلاح اصلی را معرفی کنیم یکی connector ها و دیگری block ها.

در مقاله های آتی نیز برنامه نویسی را با یک برنامه ساده در یک مدار معمولی در PLC LOGO! نمایندگی زیمنس، شروع خواهیم کرد.

در مراحل بعد نیز به شما آموزش خواهیم داد چگونه برنامه نوشته شده خود را به درون پی ال سی لوگو انتقال دهید.

بعد از این مراحل شما قادر خواهد بود اولین برنامه قابل اجرای خود را در پی ال سی لوگو ذخیره کرده و با استفاده از سخت افزار مناسب بتوانبد آن را تست نمایید.

 

کانتکتورها (Connectors) در PLC LOGO نمایندگی زیمنس:

پی ال سی لوگو باتوجه به مدل آن دارای تعدادی ورودی و خروجی است. هر ورودی در این پی ال سی با حرف i و یک عدد شناسایی می شود. هنگامی که شما پی ال سی لوگوی خود را از روبرو نگاه می کنید در بالای آن می توانید کانکتورهای ورودی را ببینید.

خروجی ها در این پی ال سی با حرف q  و یک عدد شناسایی می شوند و در پایین این پی ال سی قرار دارند.

برای درک بهتر کانکتورهای ورودی و خروجی عکس زیر به شما کمک می کند.

 

کانتکتورها (Connectors) در PLC LOGO نمایندگی زیمنس:

 

اصطلاح Connectors به همه اتصالات و حالت ها در پی ال سی لوگو اشاره دارد. ورودی ها و خروجی ها در پی ال سی لوگو در دو وضعیت ۰ و ۱ می توانند قرار بگیرند. اگر وضعیت آن ها ۰ باشد به معنی این است که هیچ ولتاژی در آن ها وجود ندارد.

همچنین برای تسهیل در امر برنامه نویسی ما برای کانکتور ها از عبارات hi، lo و x استفاده کردیم. hi (high) برای حالت ثابت ۱ و lo (low) برای حالت ۰ است. اگر هم کانکتوری را سیم کشی نکرده اید از x استفاده می کنیم.

 

پی ال سی لوگو نمایندگی زیمنس حالات زیر را برای کانکتورها شناسایی می کند:

حالات مختلف کانکتورها در پی ال سی لوگو نمایندگی زیمنس