زمان مطالعه: 2 دقیقه

در نمایندگی زیمنس یک فرآیند مرحله ای از تعدادی مواد اولیه به عنوان ورودی استفاده کرده و روی آن ها عملیات لازمه را انجام می دهد تا مقدار معینی از محصول نهایی ( خروجی ) یا محصولی که در طبقات بعدی مورد پردازش قرار می گیرد را تولید نماید. شکل زیر یک سیستم فرآیند مرحله ای را نشان می دهد.

 

در این شکل مواد شیمیایی از مخازن پلیمر و باز ( قلیا ) به درون ظرف های شماره ۱ و ۲ پمپاژ می شوند. پلیمر را تا دمای ۶۰°c گرم می کنند و پس از آن به ظرف شماره ۳ منتقل می کنند. پس از مدتی در این ظرف پلیمر با باز مخلوط می شود. اکنون مخلوط از طبقات دیگری عبور کرده و تحت تأثیر فرآیندی قرار می گیرد که آن را فرآیند مرحله ای می نامند که در واقع یک فرآیند پیوسته است. این پروسه شامل عبور از فیلتر و ریخته شدن به ظرف شماره ۴ است که در این وضعیت ، این مخلوط محصولی کامل از یک فرآیند مرحله ای است.
کل فرآیند تولید محصول کامل ، از ترکیب چند فرایند مرحله ای متفاوت تشکیل شده است : اندازه گیری مقدار مواد ، اندازه گیری حرارت ، به هم زدن مخلوط ، فیلتر کردن آن و غیره. هرکدام از این فعالیت ها به شکل خاصی از کنترل نیازمندند تا اطمینان حاصل شود که شکل صحیح هر مرحله حاصل شده است. به عنوان مثال حجم مناسب باز و پلیمر ، حرارت مناسب برای ترکیب پلیمر و باز و غیره.
نوع کنترل استفاده شده در هر مرحله بستگی به ذات خود فرآیند دارد ، اما برای بیشتر این وظایف می توان از کنترل دیجیتالی استفاده نمود.