زمان مطالعه: 2 دقیقه

یک فرآیند پیوسته همانند شکل زیر (الف) : مواد خام را در ورودی خود می پذیرد و به طور پیوسته روی آن عمل می کند تا این که در خروجی ، ماده نهایی یا محصول ، تولید شود. این پروسه ممکن است برای مدت مدیدی ، مثلاً دقیقه ها ، ساعت ها یا حتی در بعضی شرایط ماه ها به طول انجامد.

فرآیند تولید ورق فولادی مثالی از یک فرآیند پیوسته است. (ب) : این فرآیند با شمش های بزرگ فولاد که از شدت حرارت سرخ شده اند ، سر و کار دارد. شمش ها وارد یک سری غلطک می شوند که سبب فشردن و به صورت ورقه در آمدن آن ها می گردند. این امر موجب کاهش ضخامت شمش فولادی در هر مرحله از غلطک شدن خواهد شد تا این که سرانجام ورقه فولادی در غلطکی که در انتهای مسیر نورد قرار دارد ، تولید شود. ( خروجی ) این پروسه می تواند ( از ابتدا تا مرحله تکمیل شدن ) چند دقیقه وقت بگیرد که بستگی به طول شمش فولادی ورودی دارد.

از آنجا که غلطک ها ضخامت ورقه فولادی را کاهش می دهند ، سرعت ورقه در حین کارکرد فرآیند تا حدود ۵۰۰ متر بر دقیقه افزایش می یابد. بنابراین بایستی بر هر دسته از غلطک های خط نورد اعمال کنترل شود تا ضخامت ورقه خروجی ثابت بماند. به منظور خنثی سازی انحرافات یا تفاوت ضخامت ورقه های خروجی ( ناشی از تفاوت ضخامت شمش های ورودی ) کنترل دقیق و سریع غلطک های طبقه اول ، از اهمیت شایانی برخوردار است.