زمان مطالعه: 3 دقیقه

نمایندگی زیمنس ایران در ادامه دوره کاربردی PLC LOGO زیمنس در این بخش به شروع اجرای یک مدار ساده بر روی پی ال سی لوگو می پردازد.

فرض کنیم شما یک مدار طراحی کرده اید و حالا می خواهید آن را در یک PLC LOGO زیمنس وارد نمایید. مثال زیر نشان می دهید که چگونه این کار را انجام دهید.

 

ورود به حالت Programming در پی ال سی لوگو زیمنس

بعد از این که پی ال سی لوگو خود را که بدون برنامه است روشن نمایید بر روی صفحه نمایش آن با این پیام روبرو می شوید: No Program

برای شروع کار ابتدا باید پی ال سی لوگو خود را به حالت برنامه ریزی ببرید. همانطور که به خاطر دارید برای این کار از فشردن همزمان سه دکمه جهت راست، جهت چپ و دکمه OK  استفاده می کنیم. دقت داشته باشید این سه دکمه باید به طور همزمان فشرده شوند وگرنه پی ال سی لوگو از ورود شما به حالت برنامه ریزی جلوگیری خواهد کرد.

بعد از ورود شما به حالت برنامه ریزی بر روی صفحه نمایش این PLC منوهای زیر مشاهده می شوند:

Program

PC/Card

Start

در کنار یکی از منو ها معمولا علامت >  را مشاهده خواهید نمود. با استفاده از دکمه های جهت بالا و پایین علامت > را در کنار Program قرار دهید و سپس برای ورود به داخل آن دکمه OK را بزنید.

بعد از ورود به منوی Program منوی داخلی زیر را خواهید دید.

 

منوی programming در پی ال سی لوگو نمایندگی زیمنس

 

همانند بخش قبل با دکمه های جهت بالا و پایین بر روی منوی Edit Prg بروید و بر روی آن دکمه OK را بزنید.

بعد از این کار پی ال سی لوگوی نمایندگی زیمنس به شما علامت اولین خروجی (Q1) را نمایش می دهد. با استفاده از جهت های بالا و پایین شما می توانید به سایر خروجی ها بروید. در این مرحله شروع به اجرای مدار خود خواهیم کرد.

 

طراحی و اجرای اولین برنامه بر روی PLC LOGO نمایندگی زیمنس

ابتدا بهتر است نگاهی به مدار خود داشته باشیم. در این مثال مداری داریم با دو سوییچ موازی.

 

طراحی و اجرای اولین برنامه بر روی PLC LOGO نمایندگی زیمنس

 

در این مدار می خواهیم اگر سوییچ S1 یا سوییچ S2 روشن شد E1 نیز فعال شود. در برنامه نویسی PLC LOGO نمایندگی زیمنس روشن شدن یکی از سوییچ ها را با یک بلاک OR انجام میدهیم.

این برنامه در زبان پی ال سی لوگو یعنی رله K1 با یک عدد بلاک OR کنترل می شود.

 

شکل برنامه در PLC LOGO!:

I1 و I2 به ورودی های بلاک OR متصل خواهند شد یعنی S1 به I1 و S2 به I2. بنابراین برنامه ما در پی ال سی لوگو شبیه عکس زیر خواهد بود.

 

شکل برنامه در PLC LOGO!

 

سیم کشی این برنامه در PLC LOGO!:

برای سیم کشی این برنامه همانند عکس زیر عمل خواهیم کرد. سوییچ S1 را به ورودی I1 و سوییچ S2 را به ورودی I2 وصل می کنیم. مصرف کننده جریان این مدار نیز به رله Q1 متصل می شود.

 

سیم کشی برنامه در PLC LOGO!

 

در قسمت بعدی آموزش نمایندگی زیمنس به جزییات برنامه خود و نحوه اجرای آن بر روی پی ال سی لوگو خواهیم پرداخت.