زمان مطالعه: 2 دقیقه

در نمایندگی زیمنس این بلوک مشابه با دانسته های اپراتور در مورد عملکرد سیستم است که به این دانسته ها ، جهت تحت کنترل باقی ماندن یک فرآیند ، نیاز می باشد. اپراتور از این آگاهی و نیز مهارت خود استفاده می کند و با تلفیق کردن آن با اطلاعات بدست آمده از اندازه گیری ورودی ، خروجی مطلوب را تولید میکند.
در سیستم های کنترل اتوماتیک ، طرح استفاده شده به عنوان بلوک کنترل ( در بخش پردازشگر ) اتوماسیون زیمنس این وظیفه را به عهده دارد و با توجه به اطلاعات اخذ شده از سیگنال ورودی ، خروجی مطلوب را تهیه می-کند. این طرح کنترلی به دو روش متفاوت قابل اجرا است : با استفاده از سیستم های کنترل غیر قابل تغییر توسط اپراتور (Hard-wired control) و نیز با استفاده از کنترل کننده های قابل برنامه ریزی.
در سیستم های غیر قابل تغییر توسط اپراتور که اصطلاحاً آن ها را Hard-wired systems می نامند ، وقتی که سیستم کنترل ساخته شد و عناصر آن به یکدیگر مرتبط شدند ، دارای توابع و برنامه ی ثابتی خواهند شد که دیگر به وسیله اپراتور امکان تغییر در آن وجود ندارد. اما در یک سیستم قابل برنامه ریزی ، توابع و وظایف کنترلی ، برنامه ریزی شده و در یک واحد حافظه ذخیره می شوند و اگر ضرورتی پیش آمد ، می توانند به وسیله برنامه ریزی مجدد تغییر داده شوند.

 

 

نمونه هایی از سیستم کنترل ثابت و قابل برنامه ریزی را همراه با نوع کنترلی که توسط آن ها قابل اجرا است دیجیتال یا آنالوگ به تصویر می کشد.