زمان مطالعه: 3 دقیقه

هنگامی که نرم افزار کنترل تا حد امکان با روش های فوق بر روی یک دستگاه آزمایشی (مانند نمایشگر ۹-۱۱) مورد آزمایش قرار گرفت، (و یا در صورت در دسترس نبودن دستگاه آزمایشی، بر روی یک PLC واقعی)، گام بعدی آزمایش برنامه بر روی سخت افزار PLC است. به طور ایده آل هر بخش از کد برنامه بایستی جداگانه در PLC زیر بار (Download) و تست شود تا چنانچه فرآیند در جریان تست برنامه بد عمل کند، این امکان وجود داشته باشد که اشتباهات سریعاً تعیین محل گردند. اگر آزمایش برنامه به صورت بخش به بخش امکان پذیر نباشد، یک راه حل افزودن دستورات پرش یا JUMP در برنامه کامل است تا همه دستورالعمل ها، بجز آنهاییکه در بخش در حال تست قرار دارند، حذف شده و اجرا نگردند. همچنانکه روند آزمایش برنامه پیش می رود، برنامه، حک و اصلاح شده و دستورات JUMP در آن به گونه ای قرار داده می شوند که بخش بعدی برای آزمایش فعال شود (شکل ۹-۱۲)

 

 

چنانچه کنترل کننده ای دارای عملکرد گام به گام (تک گام) باشد، این خصوصیت به منظور توالی سازی صحیح می تواند برای آزمایش گام برنامه به طور مجزا به کار رود. مجدداً در این مرحله نیز بایستی در حین آزمایش، از ترمینال برنامه ریزی برای رصد وضعیت ورودی/خروجی ها یا هر چیز دیگری که مطلوب می باشد، استفاده گردد. همچنین در صورت امکان بایستی از خروجی پیوسته چاپگر بهره گرفت.

اصلاح و ویرایش نرم افزار در PLC های زیمنس

یکی از بزرگترین مزایای PLCها، سهولت تغییر دادن برنامه های مقیم می باشد. این ویژگی در مراحل طراحی و نصب، اجازه می دهد که برنامه های گوناگونی به دفعات آزمایش شده تا اینکه سرانجام، اعمال کنترل رضایت بخش حاصل آید. این سهولت و قابلیت انعطاف نبایستی یک مهندس را به تغییرات بسیار زیاد در هر مرحله تحریک کند، زیرا اصلاحات و تغییرات زیاد در برنامه، می تواند پیامدهای بسیار عجیب و غریبی در ترتیب و نحوه عمل فرآیند داشته باشد. برعکس بایستی اصلاحات به صورت یک مورد در هر مرتبه انجام گیرد و پس از بررسی کاملاً دقیق آثار این تغییر بر روی عملکرد پروسه، به تغییر بعدی دست یازید.

نسخه های پشتوانه نرم افزار در PLC های زیمنس

در سرتاسر مراحل آزمایش و اصلاح نرم افزار، بایستی از هر مرحله کار به تعداد کافی نسخه برداری (Copy) کرده و نگهداری نمود و بر روی آنها هم، برچسب های توضیحی (چه به صورت مستندسازی نرم افزاری و یا دستنویس بر روی نسخه های چاپی) الصاق نمود. کمترین تعداد نسخه هایی که بایستی از برنامه کاربر تهیه کرده و بر روی دیسک یا نوار ذخیره نمود، دو تا می باشد. یکی به عنوان آخرین نگارش (Version) نرم افزار و دیگری به عنوان پشتوانه مرحله قبلی، به همان ترتیبی که امر ویرایش و اصلاح نرم افزار پیش می رود، یک سیاهه کامل از اصلاحات نرم افزار همراه با دلایل و نتایج باید نگهداری شده و به روز درآورده شود. اگر این مورد رعایت نگردد. چنانچه نگارش فعلی برنامه مفقود شده یا به دلایلی خراب و نابود شود، همه مراحل تصحیح و اشکال زدایی را از آخرین نسخه پشتوانه موجود بایستی از نو انجام داد و این به منزله تباه شدن چندین روز کاری می باشد.

هنگامی که آخرین برنامه عملی کامل شد. بایستی یک نسخه پشتوانه در کارخانه نگهداری شود تا در صورت بروز نواقص در حافظه PLC، مورد استفاده قرار گیرد. این نسخه بایستی بر روی وسیله ای (مثلاً فلاپی دیسک) ذخیره شده باشد که بار کردن (Loading) مجدد برنامه را به حافظه RAM کنترل کننده، به سادگی امکان پذیر سازد. زمانی که یک کامپیوتر شخصی به عنوان ترمینال برنامه ریزی استفاده می شود نسخه پشتیبان می تواند بر روی فلاپی دیسک یا دیسک سخت نگهداری شده و توسط یک کابل متصل کننده، به سادگی به کنترل کننده بار (Load) شود.

این مورد در محدوده مستندسازی سیستم قرار می گیرد که در بخش بعدی مورد بحث قرار خواهد گرفت.