زمان مطالعه: 2 دقیقه

در نمایندگی زیمنس چگونگی اتصال کنتاکت ها ، نشان دهنده تابع منطقی ساخته شده می باشد. با اتصال کنتاکت های ورودی و خروجی به صورت سری و موازی ، هر تابع منطقی دلخواهی قابل ساخت می باشد. به عنوان مثال زمانی که کنتاکت ها به صورت سری به یکدیگر متصل می شوند تابع منطقی AND ساخته خواهد شد.

مثال ارائه شده در شکل زیر الف : یک مدار ساده رله ای با دو کنتاکت معمول باز (normally open) را نشان می دهد. اگر کنتاکت A , B بسته شوند ، رله RA عمل خواهد کرد. از طرفی این رله دارای کنتاکت RA1 می باشد که با رله RA عمل می کند و بنابراین با بسته شدن کنتاکت RA1 ، رله دوم یعنی RB انرژی دار خواهد شد ، مشروط بر آن که کنتاکت C عمل عمل نکرده باشد ( باز نباشد ). توجه نمایید که عبور توان از رله ها فقط زمانی رخ خواهد داد که سوئیچ های مسیر به گونه ای قرار گرفته باشند که یک مدار بسته به وجود آمده باشد.

برای ساخت کنترل کننده های نسبتا پیچیده می توان ترکیبی از عناصر منطقی مختلف را به کار گرفت. هرچند که حتی برای اجرای یک وظیفه کنترلی ساده با رله ها ، تعداد رله مورد نیاز می تواند یک کنترل پانل بزرگ را به وجود آورد. ( عیب ) همچنین تغییر وظایف و توابع کنترلی یک پانل ، هنگامی که ساخته شد ، بی نهایت دشوار است به گونه ای که ساده تر آنست که تمام سیستم مجدداً ساخته و سیم کشی شوند. این نقص همراه با سایر معیب دیگر از قبیل : هزینه ، سرعت و قابلیت اطمینان طراحان را به جایگزینی سیستم های رله ای با روش های معمولی که بر پایه الکترونیک و ریز پردازنده ها بنا شده اند ، ترغیب می کند. از رله ها هنوز هم به طور گسترده به عنوان المان خروجی ( محرک ها یا actuators ) در دیگر انواع سیستم های کنترل استفاده می شود و عنصر ایده آلی برای تبدیل سیگنال های کوچک کنترل به سیگنال های بزرگ راه انداز جریانی / ولتاژی به شمار می روند. در شکل زیر ب : مثالی از کاربرد رله ها برای راه اندازی یک سولنوئید ۵۰v و ۲A نشان داده شده است.

نما