اتوماسیون زیمنس

اتوماسیون زیمنس برای یک مهندس نمایندگی اتوماسیون زیمنس در فاز های مختلف کاری (طراحی، تست و راه اندازی، بهره برداری) را فراهم کرده است،زیرا در کار خود نیاز به استفاده از این نرم افزار خواهد داشت. ابتدا شکل ساده ی زیر را که plc را در کنار ماشین و کامپیوتر مهندسی (Engineering Station) نشان میدهد ، در نظر بگیرید

اتوماسیون زیمنس به شکل فوق به عنوان پروژه ای جدید در نمایندگی زیمنس نگاه می کند که قرار است ابتدا طراحی ،سپس راه اندازی و بهره برداری شود. با این فرض ،جایگاه step7 در فاز های مختلف به شرح زیر است:

  • اتوماسیون زیمنس در طراحی محصولات نمایندگی زیمنس به شیوه زیر عمل می کند :

در هنگام طراحی معمولاً نیازی به وجود plc یا ماشین در کنار pc یا pg نمایندگی اتوماسیون زیمنس نیست. فقط لازم است که قبل از شروع کار , فرآیند بخوبی مطالعه شده, ورودی و خروجی ها مشخص بوده و منطق سیستم کنترل معلوم شده باشد. بهتر است سخت افزار plc نیز انتخاب شده باشد. با چنین معلوماتی میتوان کار طراحی را با استفاده از step7 بصورت offline یعنی بدون اتصال به plc انجام داد.

  • اتوماسیون زیمنس ، عملیات تست on-line را به روش زیر انجام می دهد :

پس از تکمیل برنامه ,لازم است آنرا به plc دانلود کنیم ,بنابراین در این حالت, pc یا pg و نرم افزار و plc ابزار کار هستند. اگر سیمولاتور نرم افزاری دردسترس باشد, بسیاری از نیازهای این مرحله را رفع نموده و نیاز چندانی به plc  در محصولات نمایندگی زیمنس نیست.

  • اتوماسیون زیمنس و فرآیند تست و راه اندازی  Commisioning در محصولات نمایندگی اتوماسیون زیمنس :

در این مرحله , ماشین یا تجهیز نیز به جمع قبلی می پیوندد و برنامه به صورت عملی و ابتدا در حالتی که ماشین بدون بار بوده و یا از تجهیز بهره برداری نمی شود  ,تست می گردد که به این مرحله تست سرد (Cold Test) نیز می گویند. سیگنال ها به تدریج و نه به یکباره , وارد مدار شده و بخش های برنامه قدم به قدم تست می شود. پس از آن, تست گرم ماشین شروع می شود یعنی ماشین زیر بار می رود و از تجهیز به صورت آزمایشی بهره برداری می شود تا سایر ورودی و خروجی هایی که در تست سرد فعال نبودند, تست شوند. برای انجام تست های فوق, وجود step7 روی pc یا pg و ارتباط online با plc در نمایندگی زیمنس ضروری است.

  • اتوماسیون زیمنس در مرحله بهره برداری Operation

پس از تکمیل مراحل تست و اعمال تغییرات لازم در برنامه ی plc , کار عادی فرآیند شروع می شود. در اینجا نیازی به pg یا pc و نرم افزار step7 برای محصولات نمایندگی زیمنس نیست, اگرچه باید برای نیازهای احتمالی دردسترس باشند و نمایندگی اتوماسیون زیمنس، این امکان را نیز فراهم کرده است.

  • اتوماسیون زیمنس و عیب یابی Troubleshooting

در صورتیکه مشکلی در کار بهره برداری از فرآیند محصولات نمایندگی زیمنس پیش بیاید که ناشی از اجزای سیستم کنترلی باشد, مجدداً وجود pc یا pg و نرم افزار step7 لازم خواهد شد. این برنامه با امکانات مختلفی که در آن تعبیه شده است, می تواند به شناخت عیب و رفع آن کمک زیادی کند.

اتوماسیون زیمنس