نمایندگی زیمنس تهران

نمایندگی زیمنس تهران نحوه ی آدرس دهی ماژول های ورودی و خروجی (SM) در اتوماسیون زیمنس توسط نمایندگی ها را توضیح می دهد، آدرس دهی ماژول های ورودی و خروجی زیمنس  از دو روش انجام می شود.یکی از این موارد،  آدرس دهی بر اساس ترتیب اسلات ها می باشد که در اصطلاح تخصصی  (Slot-Based Address Allocation) نامیده می شود. و مورد بعدی آدرس دهی به صورت آدرس دهی تعریف شده توسط کاربر (User-Defined Address Allocation)   می باشد. در ادامه اتوماسیون زیمنس هر یک از این آدرس دهی ها را توضیح می دهد.

نماینگی زیمنس آدرس دهی بر اساس ترتیب اسلات ها را به صورت پیش فرض برای سیستم های اتوماسیون زیمنس تهران تعریف کرده است که در آن به هر ماژولی یک آدرس شروع مطابق با شماره اسلات آن ( باتوجه به اینکه در کدام رک قرار دارد ) اختصاص داده می­شود . به منظور توضیح جامع ، یک سیستم مبتنی بر PLC های S7 300 اتوماسیون زیمنس با تمامی ماژول های آن را مانند آنچه در شکل زیر نمایش داده شده است در نظر بگیرید

اتوماسیون زیمنس

نمایندگی زیمنس تهران یک نمونه شماره دهی بر اساس اسلات ها را در یک جدول به صورت زیر ارائه داده است که در تجهیزات صنعتی اتوماسیون زیمنس به کار رفته است. در این جدول آدرس شروع هر ماژول بر طبق شماره اسلات و رک آن را نمایش می دهد ، با توجه به جدول نشان داده شده ابتدا می­بایست تعیین کنید که کارت مورد نظر در کدام رک قرار دارد آنگاه براساس شماره اسلاتی که کارت در آن واقع شده است آدرس مورد نظر را اختصاص دهید .

اتوماسیون زیمنس

نمایندگی زیمنس تهران در آدرس دهی ورودی و خروجی های دیجیتال زیمنس آدرس از یک بایت و یک بیت استفاده می کند، می توانید این موضوع را در شکل ارائه شده مشاهده کنید. در این مثال بیت دوم از ورودی اول آدرس دهی شده است .

نمایندگی زیمنس

نمایندگی زیمنس

نماینگی زیمنس نکات زیر را برای آدرس دهی و استفاده از بایت ها ارائه داده است. اول این که شماره بایت  به آدرس شروع ماژول بستگی دارد و همچنین شماره بیت نیز به شماره قرار گرفته در ماژول بستگی دارد . شکل زیر نیز نحوه ی تعیین آدرس ماژول های دیجیتال (ورودی و خروجی) را برای یک کارت ۱۶ بیتی اتوماسیون زیمنس را  نمایش می دهد . همان گونه که مشاهده می­شود  برای آدرس دهی  هشت بیت اول  ، یا همان آدرس شروع  ، مطابق  شماره اسلات ( طبق جدول داده شده  در  قسمت قبل  و بر اساس  ترتیب رک ها ) آدرس  ماژول اختصاص داده شده  اما  برای  هشت  بیت دوم  آدرس  برابر  « شماره آدرس شروع ماژول + ۱ »  شده است و این روال ادامه پیدا می­کند . بدین معنی که اگر کارت ۳۲ بیتی باشد آدرس هشت بیت سوم می­شود « آدرس شروع ماژول + ۱ + ۱ » و آدرس هشت بیت چهارم برابر « آدرس شروع ماژول + ۱ + ۱ + ۱ »

اتوماسیون زیمنس

نمایندگی زیمنس تهران برای این نام دهی و استفاده از ماژول ، شکل زیر را توضیح می دهد، به عنوان مثال شکل زیر آدرس دهی ماژول دیجیتال ورودی و خروجی ای  زیمنس که در اسلات ۴ قرار گرفته است را نشان می­دهد . با مراجعه به جدول داده شده مشخص می­گردد که آدرس شروع بر اساس شماره اسلات برابر «۰» میباشد ، حال طبق رابطه داده شده آدرس شروع هشت بیت دوم برابر «۱» می­باشد .

اتوماسیون زیمنس

نمایندگی زیمنس تهران، روش دوم آدرس دادن را که در بالا به آن اشاره کردیم، به صورت زیر توضیح می دهد، این روش آدرس دهی تعریف شده توسط کاربر (User-Defined Address Allocation)   می باشد. از طریق این روش شما می­توانید هر آدرسی که امکان تعریف آن در محدوده ی فضای آدرس دهی CPU وجود دارد را اختصاص دهید . این روش برای PLC های مدل S7 300 تنها برای CPU های مدل (۳۱۵-۲ DP , 316-2 DP and 318-2)  امکان پذیر می­باشد . در این روش در واقع شما آزاد هستید که هر آدرسی به ماژول های (SM / FM / CP) اختصاص دهید و این مزیت بسیار مهمی به شمار می­آید .

نماینگی زیمنس، این امکان را فراهم کرده است که به راحتی آدرس دهی را انجام دهید. در این روش در نرم افزار HW Config  و به هنگام پیکر بندی سخت افزاری زمانیکه یک ورودی ( و یا خروجی ) دیجیتال انتخاب کردید  مانند شکل زیر بر روی کارت کلیک راست کرده و در منوی باز شده گزینه Object Properties را انتخاب نمایید . در پنجره باز شده به قسمت آدرس بروید که توسط نمایندگی زیمنس آموزش داده شده است.

اتوماسیون زیمنس
نمایندگی زیمنس تهران

نمایندگی اتوماسیون زیمنس در ادامه آموزش، توضیح می دهد که ؛ در این پنجره و در قسمت Start می­توانید آدرس شروع را انتخاب کرده به عنوان مثال در شکل آدرس «۰» انتخاب شده است . و در قسمت End نیز به صورت خودکار نرم افزار آدرس «۱» را انتخاب کرده است ، بدین علت که کارت انتخابی ۱۶ کاناله بوده و دارای آدرس I 0.0 تا I 0.7 و I 1.0 تا I 1.7 می­باشد . در صورت نیاز کاربر میتواند آدرس شروع را به هر آدرسی که دوست دارد تغییر داده آنگاه بر روی OK کلیک نماید تا تغییرات اعمال شده و آدرس انتها نیز به صورت اتوماتیک تعیین شود .

اتوماسیون زیمنس تهران